بسته بندی همیشه تاثیر قابل توجهی را بر تصمیمات مشتری داشته است. هر چه تولید کنندگان اهمیت این را درک کنند، به برجسته شدن برند تجاری و فروش زیاد محصولات خود، دست خواهند یافت. یکی از انواع بسته بندی هایی که در این باره کمک فراوانی به شما خواهد کرد، پک هایی مقوایی است که در ادامه مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت.

جعبه های مقوایی

پک های مقوایی از روش های بسته بندی محصولات با وزن و ابعاد نسبتا کم بوده که با انواع مختلفی از مقوا طراحی و تولید می شوند. این بسته بندی ها بر خلاف کارتن ها که دارای چندین لایه هستند، از یک لایه بیشتر تشکیل نشده و انتخاب هر کدام از این مقواها با توجه به نوع کالا و سلیقه مشتری تعیین می گردد.

مقوا و انواع آن در صنعت بسته بندی

مقوا نوعی کاغذ سفت، ضخیم و با استحکام می باشد که مواد اولیه آن از خمیر چوب درختان تشکیل می شود. از گذشته تا به حال، مقوا کاربرد گوناگونی را در زندگی ما داشته است. از جلد کتاب های درسی تا مجلات و کارت های عروسی و کارت های ویزیت، همگی از مقوا نشات می گیرند.

این مقوا به که مقوای بهداشتی نیز معروف است، کاملا یک دست و سطحی صاف و هموار دارد و به علت ظاهری تمیز و براقی که دارد، اغلب در مصارف آرایشی-بهداشتی و خوراکی کاربرد دارد. پشت سفید باظاهری شیکی که دارد، گزینه ای ایده آل برای ساخت جعبه های لوکس می باشد.

سمت داخلی این مقوا به رنگ طوسی و قسمت خارجی آن، چاپ دار است. به همین علت است که این نام را به خود اختصاص داده است. توجه داشته باشید که این مقوا  از مواد بازیافتی تشکیل شده است در نتیجه در پک محصولات خوراکی و بهداشتی منع مصرف دارد. متاسفانه با این وجود، شاهد استفاده این مقوا در صنعت بسته بندی هستیم که لازم است تولید کنندگان این مسئله را جدی بگیرند.

  • گلاسه

مقوا گلاسه نیز مانند ایندربرد سطحی صاف، یکنواخت و درخشان را دارا می باشد. این مقوا به علت ضخامت وچگالی کم و هم چنین با دارا بودن بافتی نرم، کمتر در جعبه سازی کاربرد دارد زیرا امکان دفورمه شدن آن بسیار زیاد است اما از نظر کیفیت کار چاپی، با مقوای ایندربرد یکسان است.

کدام مقوا بیشترین کاربرد را در صنعت بسته بندی دارد؟

مقوای ایندربرد یا همان پشت سفید به علت چگالی بالا و ظاهری شیک، شراطی مناسب تری را برای بسته بندی تعدادی از کالاها دارد که برخی از آنها عبارت اند از:

*بسته بندی مواد غذایی و خوراکی

*صنایع داروسازی

*بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی

*مناسب برای بسته بندی هایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

 انواع چاپ در پک های مقوایی

یکی از پارامتر هایی که در جذب مخاطبان بسیار تاثیر گذار است، چاپ روی بسته بندی است. زیبایی و کیفیت چاپ جعبه، تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه حالتی کاربردی داشته که منجر به انتقال اطلاعات نوشتاری و بصری بسته بندی به مخاطب می شود. یک محصول همراه با چاپ بسته بندی خوب می تواند سطح فروش شما را در بازار پر  رقابت امروز بالا ببرد زیرا مشتریان در وهله اول، به چاپ بسته بندی شما نگاه می کنند. ن آن

 

 

چاپ در پک های مقوایی برخلاف کارتنی که هم افست و هم فلکسو در آنها به کار می رود، تنها از افست بهره گرفته می شود. این چاپ تنوع رنگی زیادی را دارد در نتیجه هر نوع طرحی که مد نظرتان باشد را می توانید بر روی پک خود اعمال کنید.

ترفند های سفارش ارزان جعبه های مقوایی کدام اند؟ ( نکاتی برای صرفه در پول )

تمامی خریداران جعبه های مقوایی  به دنبال روش هایی برای کاهش هزینه و صرفه جویی در خرید های خود هستند. اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که پک های مقوایی بتوانند در عین حال که ارزان به مشتری و خریدار ارائه شوند، از کیفیت قابل توجه و استحکام بالایی نیز برخوردار باشند تا بتوانند نیاز اصلی متقاضیان را برآورده کنند. برای دانستن نکات مهمی که هر خریدار باید حین تهیه به آن توجه کند، با ما همراه شوید تا برخی ترفندها را برایتان بازگو کنیم.

  • ابعاد جعبه کارتن

قبل از اینکه خط تولید مقوا سازی شروع به ساخت گردد، نیاز است تا ابعاد مشخص گردد و گسترده آن متناسب با شیت کارتن قرار بگیرد تا دور ریز کمتری داشته باشد. قبل از سفارش ابتدا باید از ابعاد استاندارد آن مطلع باشید؛ اگر احیانا اندازه خاصی مد نظرتان بود، لازم است که این موضوع را با کارشناسان فروش شرکت های کارتن سازی در میان گذاشته تا شیتی را برای جعبه شما درنظر بگیرند که حداقل دور ریز را داشته تا بتوانید با استفاده از همان دور ریز ها، چندین جعبه دیگر داشته باشید.

اما اگر اصرار دارید که همان ابعاد مد نظرتان را روی شیت پیاده کنید، پیشنهاد ما برای  کاهش هزینه و دور ریز، استفاده از رول مقوا  میباشد که بسیار مقرون به صرفه است.

خرید رول مقوا چگونه می تواند می تواند باعث صرفه جویی شود؟

فرض کنید ابعاد محصولی که می خواهید برای آن جعبه بسته بندی تهیه کنید، استاندارد نبوده و هیچ شیتی برای در آن نمی گنجد. در ابن صورت دو راه حل وجود دارد: اول اینکه می توانید یک شیتی را درنظر بگیرید که ابعادی نزدیک به سایز آن داشته کمه در این صورت، در هر شیت مقداری دور ریز خواهید داشت که شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، اما در تیراژ های بالا، بسیار هزینه بر خواهد شد. 

راه حل دوم که بسیار مقرون صرفه است، تهیه رول مقواست که با استفاده از آن، هر ابعادی که مد نظرتان باشد را می توانید داشته باشید.

  • تعداد و تیراژ سفارش

هر چه تعداد تیراژ بیشتر باشد، قیمت آن نیز کمترخواهد شد. فرض کنید شما فروشنده ای هستید که برای بسته بندی محصولات خود به  1000 عدد جعبه بسته بندی نیاز دارید. اگر هر ماه 1000 عدد جعبه سفارش دهید، طی یک سال تعداد آن به 12000 عدد و قیمت آن N  تومان میشود.

حال اگر تمامی این 12000 جعبه را یک جا سفارش دهید، قیمت آن بسیار کمتر از هزینه سفارش و خرید ماهانه یعنی همان هزار عدد خواهد شد. مسلما میتوانید تصور کنید که سفارش در تیراژهای بالا چه قدر به نفع شما خواهد شد. تیراژ بالا روی عواملی مانند هزینه شیت، چاپ، هزینه تولید و غیره نیز تاثیر خواهد داشت.

افزایش تیراژ با قیمت جعبه رابطه عکس دارد؛ به طوری که هر چه تعداد سفارش بیشتر شود، قیمت کارتن و جعبه بسته بندی کاهش خواهد یافت. دلیل کاملا واضح است زیرا در تیراژ های بالا، هزینه به دلایلی کمتر شده و مبلغ تمام شده هر جعبه کاهش میابد. بهتر است برای سفارش پک های مقوایی و هم چنین کارتنی حداقل سفارش 1000 عدد باشد.

حال ممکن است از خود بپرسید که تعداد سفارش  بالا، نیاز به هزینه بیشتری دارد. چگونه این به صرفه خواهد شد؟ در پاسخ باید بگوییم که تعداد سفارشات بالا، هزینه تولید را کمتر و قیمت جعبه مقرون به صرفه تر خواهد شد. هم چنین، اگر شما تولید کننده فعال در حوزه  کسب و کار باشید، با سفارش تعداد 10 الی 50 هزار عدد جعبه ضرر نخواهید کرد زیرا این پک ها برای محصولات و کالاهای بعدی شما نیز قابل استفاده خواهد بود و با این نوسات قیمت ورق، سود خوبی نیز کسب خواهید کرد.

  • انواع مقوا هایی که به صورت رول عرضه می شوند، کدام اند؟

مقواهای پشت طوسی، پشت سفید، گلاسه و دیگر مقواها به علت آن که از یک لایه بیشتر تشکیل نشده اند، به شکل رول در اختیار مشتریان عزیز قرار میگیرد.

  • قیمت رول مقوا چگونه محاسبه می شود؟

لازم است بدانید که رول مقوا به صورت کیلویی نیز به فروش میرسد؛ بدین صورت که آنها را با استفاده از باسکول وزن کرده و قیمت گذاری می کنند. با توجه به این که چه متراژی مشتری مد نظر داشته و چه نوع مقوایی را در نظر دارد، قیمت متغیر خواهد بود.

حرف پایانی

 در این مقاله راهکارهایی را که سبب ارزان تر شدن جعبه های مقوایی میشد را بیان کردیم  که با استفاده از آنها می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. برای دریافت استعلام قیمت و مشاوره رایگان، میتواند کارتن سازی یا جعبه سازی را در گوگل جستجو کنید و از آنها اطلاعات لازم را کسب نمایید.