چاپ افست و توضیحی در خصوص چگونگی کارکرد این نوع چاپ، اما قبل از اینکه در این مقاله به این موضوع بپردازیم خیلی کوتاه باید گفت که چاپ افست و انواع چاپ در بسته بندی بسیار با اهمیت بوده و میباشد که از گذشته تا به امروز صنعت چاپ توانسته پیشرفت بیشماری داشته باشد و با بررسی تاریخچه پیدایش دستگاه های چاپ و تلاش برای تولید ماشین ها مدرن در این صنعت، می توان به اهمیت این موضوع پی برد.

 

انواع چاپ در گذشته

چاپ افست چیست؟

چاپ افست به طور کلی از 4 رنگ اصلی آبی(Cyan)، قرمز(Magenta)، زرد(Yellow) و مشکی(Black) تشکیل شده و در بعضی مدلها بر حسب نیاز و در مواردی خاص از رنگ های بیشتری هم استفاده میگردد. چاپ افست از طریق پلیت یا همان زینگ که نام امروزی آن میباشد تبر اساس طرح و رنگ توسط لیزر بر روی ورق فلزی که همان زینک نام دارد نور دهی میکند و قسمت هایی از سطح ورق که نور با آن برخورد نموده در واحد ظهور از بین نمی رود و در نتیجه نقش طرح توسط ترام(نقطه های ریز) ایجاد میشود.

محصولات چاپ افست

چاپ افست بیشتر بر روی کاغذ و مقوا استفاده میگردد و محصولاتی از جمله پوستر، کاتالوگ، کارت ویزیت، انواع بسته بندی کارتنی و مقوایی، ست اداری، پاکت، کتاب، نشریات، روزنامه و هر نوع محصولی که از جنس کاغذ و مقوا در تیراژ و کیفیت بالا تولید گردد از این نوع چاپ استفاده میشود.

دستگاه چاپ افست

دستگاه چاپ افست دارای مدل های مختلفی میباشد که تفارت اصلی آنها در تعداد ستون های رنگی و سایز چاپی دستگاه میباشد منظور از سایز چاپی یعنی دسنگاه مدنظر در چه سایزهایی میتواند چاپ بر روی کاغذ و مقوا را انجام و یا پشتیبانی کند. ستون های رنگی دستگاه بین 1 تا 7 ستون میباشد که در حالت نرمال 4 ستون میباشد و در مواردی خاص تا 16 ستون هم وجود دارد و هر ستون نشانه یک رنگ میباشد و همان طور که متوجه شدید در اصطلاح به این ستون ها، ستون رنگی دستگاه گفته میشود. چا افست با چاپ دیجیتال متفاوت بوده زیرا چاپ دیجیتال برای تعداد محدود مورد استفاده قرا میگیرد و کارکردش مشابه ساختار یک پرینتر عمل میکند.

 

 بیشتر بدانید: نمونه های جعبه کارتنی و جعبه مقوایی انواع محصولات در چاپ های مختلف

مراحل کار چاپ افست

برای دستیابی به یک چاپ افست نیازمند است مراحلی را به ترتیب انجام داد تا به یک چاپ افست مناسب طبق نیاز بسته بندی محصول رسید. طبق تجربه دیده شده به این موارد به صورت سطحی نگاه کرده و در آخر خروجی مطلوبی دریافت نشده.

1- طراحی:

اولین و مهم ترین مرحله در انواع سیستم چاپی خصوصا افست، طراحی میباشد. طراحی به ویرایش یک تصویر یا ادغام چند تصویر با هم گفته نمیشود. طراحی به خلق یک اثر نسبت به محصول و برند صورت می پذیرد تا بتواند با مخاطب خود که مشتری است ارتباط بر قرار کند و خروجی این ارتباط چه بسا بهتر فروش محصول و یا خرید آن محصول توسط مشتری گردد. نرم افزارهای طراحی در صنعت چاپ بسیار هستند که از پرکاربردترین آنها میتوان به کورل(Corel)، ایلوستریتور(Illustrator) و تیریدی مکس(3ds Max) اشاره کرد.

 

2- لیتوگرافی(تهیه زینک):

زینک یا همان پلیت که در بالا هم توضیح داده شد تبدیل تصویر دیجیتالی یا همان طراحی شده به پلیت مکانیکی قابل لمس در تعریف کلی لیتوگرافی میباشد. در بعضی موارد عکاسی صنعتی هم به این موضوع گفته میشود. این کلمه یونانی بوده و لیتو به معنی سنگ و گرافی به معنی هک کردن میباشد. خروجی لیتوگرافی را در قدیم فیلم می نامیدند که امروزه پلیت یا همان زینک می نامند. پس از تهیه زینک از فایل های طراحی با نور دهی، از هر رنگ یک زینک تهیه میشود و اگر چهار رنگ باشد 4 زینک تهیه میگردد.

 

3- عملیات چاپ:

همان گونه که تا به این لحظه متوجه شدید ماشین های چاپ افست، مدل های متفاوتی دارند که دارای تعدادی ستون رنگی میباشند در تصویر زیر ساختار درونی یک ستون رنگی در دستگاه افست را میتوانید مشاهده کرد و با کارگرد آن آشنا شوید.

 

ساختار ستون رنگی دستگاه افست

غلطک رنگ: برای اضافه کردن و کم و زیاد کردن مقدار و نوع رنگ کاربرد دارد.

غلطک آب: باعث تمیز کردن غلطک زینک میگردد.

غلطک زینک: در مورد زینک یا پلیت در ابتدای این مقاله توضیح داده شده است.

غلطک لاستیکی: توسط این غلطک طرح بر روی کاغذ چاپ می گردد.

غلطک فشار: بر اساس ضخامت کاغذ باعث کم و زیاد شدن مقدار فشار و مقدار رنگ چاپ میگردد.

سیلند نورد: اصطلاحا به غلطک های نام برده شده سیلندر نورد هم گفته میشود.

 

 بیشتر بدانید: استعلام قیمت آنلاین جعبه و کارتن بسته بندی

صنایع کارتن سازی آوین پک

شرکت آوین پک با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه بسته بندی کارتنی و بسته بندی مقوایی برای انواع محصولات جهت عرضه به بازار داخلی و صادرات به بازارهای خارجی با دستگاه های مدرن چاپ و بسته بندی آماده عقدقرار داد با تولید کنندگان و تجار محترم میباشد.

گروه کارتن سازی آوین پک از سال 1384 با اهمیت دادن به رضایتمندی مشتریان خود و کسب آن در بالاترین سطح کیفیت و ثبت آن در رزومه کاری خود توانسته جزء بهترین های کارتن سازی تهران بشمار آید و همچنین در صدر گروه بهترین های کارتن سازی در کرج هم دیده میشود که این افتخار را مدیون رضایتمندی مشتریان خود میداند.

شماره تماس واحد فروش: 02632746551

لینک : صفحه تماس با ما در وبسایت رسمی

لینک : پشتیبانی آنلاین در وبسایت رسمی